9. november 2014

Deilige Doris

Den første snøen her ved Oslofjorden forsvant like brått som den kom. Men snøfallet ga meg et spark bak til å få ferdigstilt vottene jeg begynte på for flere uker siden. Clara Falk og Kamilla Svanlund ga for ett års tid siden ut Vantar för alla årstidersom er et sukkertøy av ei bok. Boka har stått i bokhylla mi siden i fjor høst, og nå i oktober kom jeg endelig i gang med førstevalget, nemlig modellen kalt Doris. Mønsteret og fargene minner meg om tekstiler fra 50- og 60-tallet. Jeg tror det lett grafiske retropregede uttrykket også vil falle i smak hos mottakeren.


Mine Doris var på god vei til å bli to venstrevotter. Selv om mønsterdigram er lettlest og fremgangsmåten godt forklart, er det en fordel å ha hodet såpass med seg når man strikker at man husker å speilvende mønsteret på én av vottene... Jeg valgte å strikke mansjettene som vrangbord i stedet for å legge opp med icord og være tro mot første del av mønsterdiagrammet slik det er designet av forfatterne. Jeg blir ikke helt fortrolig med prikkene i mansjetten sammen med resten av mønsteret på votten. Det ligger mange eksemplarer av Doris på Ravelry, og jeg synes nok at de som fungerer best visuelt, er de hvor mansjetten er strikket i andre farger enn selve votten. Men det er meg... 


Vantar för alla årstider anbefales for øvrig på det varmeste. Boka har 27 finfine votter og halvvanter i herlig variasjon, layouten er virkelig flott og innbydende satt opp og bildene er til å bli i godt humør av. OG - mønsterdiagrammene er store og gode. Boka har et innledende teknikk-kapittel med tips og tirks, og beskriver blant annet ulike måter å legge opp på, latvisk flette, icord-avfelling med mer. Jeg liker også godt formatet: Liten og hendig og lett å ha liggende i fanget mens man strikker. Årets julegavetips fra meg altså!



Mønster: Doris fra Vantar för alla årstider
Garn: PT 2 i fargene natur (00) og oliven (10). Ca 3/4 nøste av hver farge.
Pinner: 2,5 mm
Min vri: Original mansjett byttet ut med vrangbord.

18 kommentarer:

  1. For noen vakre votter, helt nydelige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skulle ønske jeg kunne ta for meg flere vottemønstre - det fins jo så mange vakre vottemønstre der ute! Dessverre er jeg ekstremt flink til å strikke enslige votter. Det er liksom ikke like stas å gå i gang med vott nummer to, og dermed blir vottestrikk en heller sjelden foreteelse...

      Slett
  2. En fin versjon av disse flotte vottene:)

    SvarSlett
  3. Vakre votter! Det er andre gang denne uka jeg leser en god anmeldelse av denne boka, så nå hører jeg at den kaller på meg;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Kjøp (eller lån) bok! Den er kjempefin :)

      Slett
  4. Vakre votter i fargene du hadde valgt! Jeg har lyst på dem til meg selv, men siden jeg har strikket dem til mamma i fjor, så venter jeg litt med neste par...

    Og ja, det er en super bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Matchende mummy-and-me-antrekk må jo være ekstra snasent når begge er voksne! Eller...?

      Slett
  5. Vottene dine ble kjempefine! Ser det er flere som anbefaler boka, så den må jeg ta å se nærmere på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og ja, se nærmere på boka. Den er en højdare!

      Slett
  6. Jeg liker også godt disse vantene og var de første jeg også strikket fra boka. Du har valgt flotte farger synes jeg:)

    SvarSlett
  7. Digger dem! Jeg er (oliven)grønn av misunnelse på dere som virkelig behersker mønsterstrikk, jeg strever og strever.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ikke påberope meg å virkelig beherske mønsterstrikk altså, men det begynner å komme seg. Bare å trene i vei! Votter er jo fine å øve på :)

      Slett
  8. De var nydelige! Så flink du er, ser ut som en masse arbeid involvert her!

    SvarSlett
  9. Kjempe flott variant av Doris. Flott fargevalg. Jeg elsker mine Doris. Synes det er så flott mønster. Gleder meg til å strikke mer fra den boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kommer også til å strikke flere Doris. Disse skal gis bort, og jeg må definitivt ha et par selv.

      Slett

Så hyggelig at du kommenterer!