17. mai 2015

Bunad og stas

Ungene har strikkabunader som nå er i bruk på tredje året. Det var nesten litt stusslig å konstatere at det strengt tatt ikke var nødvendig å gjøre annet enn å justere lengden på selene, og så ville 17.mai-stasen være i skjønneste orden. Men så hadde jeg begynt å se for meg at jeg ville ha småblomstrete bunadskjorte til minstemor, og dermed var jeg sysselsatt. Så det holdt. Husfliden hadde ikke ferdigsydde skjorter som liknet det jeg var på jakt etter, men etter lengre tids opphold mellom stoffrullene deres, kom jeg til slutt en ettermiddag ut med en herlig grønn tøyrest som jeg fikk til halv pris, samt en meter nupereller. Dermed kunne moroa begynne.


Jeg har ikke brukt mønster til skjorta, men tegnet av omtrentlige mål etter ei bunadskjorte som hadde passelig størrelse. Grunnkonstruksjonen med bol og ermer er enkel: Fire rektangler og to små kvadrater til kiler under ermene. Å få det hele til å henge sammen med det uttrykket jeg ønsket, viste seg å være litt mindre enkelt. Nuperellesøm var et nytt bekjentskap - litt plundrete i starten, men moro når jeg fikk dreisen på det. Rynking og finsøm av mansjetter, krage og halsringning var et mer omstendelig prosjekt. Etter en lang (lang!) arbeidsøkt ved symaskinen 16. mai, ble det bunadskjorte til slutt, og jeg er strålende fornøyd med resultatet. 


Til neste 17. mai er planen å sy bunader til begge ungene. Noterer meg bak øret at jeg ikke skal utsette den vanskelige delen av sømmen til 16. mai....


8 kommentarer:

  1. Oi, så nydelig og flott! Godt jobba!

    SvarSlett
  2. For ei nydelig skjorte!
    Jeg våga ikke å gå innom Husfliden når jeg skulle kjøpe materialer til festdrakta til min datter :)

    SvarSlett
  3. Fantastisk flott skjorte og nydelige barn :D
    Ønsker deg og dine en flott mai-uke :D

    SvarSlett
  4. Veldig vakker skjorte har du laget. Fint mønster har stoffet og så hyggelig med knipling.
    Herlig er bildet med barnebarna - en søt Rødhette :-))) med bror... veldig søt.
    Ha riktig fin pinse fortsatt. Hilsen sender deg Viola

    SvarSlett
  5. Så nydelige de var! Håper dere hadde en fin dag!

    SvarSlett
  6. Utrolig fint! Kan jeg spørre hvilket mønster den bunaden er? Helt forelsket i den - den hvite altså. :-) selv om begge var flotte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Den hvite stakken er fra et eldre Rauma-hefte. Spør på Husfliden - de har det i noen av butikkene sine. Jeg fikk det bestilt til mitt lokale utsalg.

      Slett

Så hyggelig at du kommenterer!