25. februar 2016

Ull verdt presenterer juleferie-strikken!

Da juleferien endelig kom, føltes det som å snuble over målstreken etter en alt for lang spurtetappe. I siste liten før vi reiste til Vestlandet på juleferie, rasket jeg med meg noen nøster Pt2 og boka «Vantar för alla årstider». Vi vinket farvel til tomme kakebokser og en enslig adventsstjerne i stuevinduet, som vitnet om juleforberedelsene vi ikke hadde tid eller overskudd til å gjennomføre dette året.  I andre enden av den lange bilturen mot Vestlandet ventet alt vi ikke hadde hjemme: Juletre, julekaker, kongerøkelse, medisterkaker, stilton, sild, besteforeldre, tante og onkel, fetter og kusine, langbord, lutefisk, fenalår, pinnekjøtt, rødkål, ribbe, svibler, asalea, akevitt, gravet laks, og lange, late morgener. Det gitt et par dager før det fristet å ta frem strikkepinnene, men andre juledag meldte den seg: Trangen til å gjøre ….noe.



Votten Astrid har et mønster som er lett å memorere, og den passer dermed perfekt som ferieavkobling. Den eneste bøygen i oppskriften var en latvisk flette på mansjetten. Jeg prøvde. Flere ganger. Julesløvsinnet sto tydeligvis i veien for innlæring av nye strikketeknikker, og til slutt ble latvisk flette byttet ut med dobbel mansjett. Det ble fint det også, men jeg er egentlig sånn middels fornøyd med løsningen etter at vottene kom i bruk. Den tykke vottemansjetten kommer gjerne i konflikt med jakkemansjetten min som er litt for smal til å brette utenpå votten, slik jeg gjerne liker best. Denne helgen får vottene følge med til hytta, for å prøve om de kanskje passer bedre i selskap med fjellanorakken.

Den ensfargede mansjetten er brettet inn og sydd fast.

Jeg har små hender og vottene ble i største laget til meg. Etter skylling, tovet jeg vottene lett i tørketrommelen (takk for tipset Monstermønster!), og fikk votter som er helt passe og som dessuten er litt tettere mot vær og vind


Mønster: Votten Astrid fra "Vantar för alla årstider"
Garn: Pt2 i farge nr 28 (lys blå), 39 (mørk blå) og 00 (naturhvit)
Pinner: 3,0 mm
Min vri: Dobbel mansjett i stedet for latvisk flette

5 kommentarer:

  1. Kjempefine!! Må prøve disse!

    SvarSlett
  2. Sååå fine! Jeg har sett mange fine varianter av dette mønsteret, men fargevalget ditt var bare nydelig:)

    SvarSlett
  3. Det ble utrolig fine! Så ergelig med den mansjetten som ikke passet helt, da!

    SvarSlett

Så hyggelig at du kommenterer!