16. mai 2014

Solstriper

Min lille nevø (eller rettere sagt min lille nevøs mor) har bestilt en tynn cardigan til bruk i sommer og utover høsten. Moren fikk plukke farger fra tynn ull-lageret, og vi ble enige om raglanfelling og striper. Garnvalget falt på noen rester av Nøstebarns totråds i okergult, hvitt og grått. Gult og grått i kombinasjon har vært en gjenganger her i huset det siste året. Kanskje greit at lagerbeholdningen av akkurat de to fargene begynner å minke...?


Jeg kunne brukt et hvilket som helst cardiganmønster med raglanfelling til denne jakken, men ettersom det var den tynneste ulla som skulle til pers, plukket jeg fram Kathrine Gregersens Strikk til nøstebarn og fant en oppskrift hvor jeg hadde kontroll med garntykkelse og strikkefasthet. Jeg liker godt den sømløse overgangen man får når man setter av masker fra vrangborden nederst og strikker framkantene rett oppover. Riktignok må man til med nål og sy framkantene fast etterpå, men med tynn ull som tvinnes etter en lett skylling av plagget, blir resultatet fint.


Jakken er strikket i størrelse 1 år, men med litt ekstra lengde på bol og ermer. Storebror hadde denne modellen som baby og kunne bruke den lenge. Størrelsene i boka er forholdsvis romslige: Jakken passer utmerket til min snart toåring, som med entusiasme ifører seg "jakke Leif" og stiller som modell.



På hodet får nevøen ei lue i mønster fra Susie Haumann. De gule stripene har fått følge av en rest totråds i fargen akvamarin. Fargene gir sommerlige assosiasjoner til sol og sjø, synes jeg. Det er en viss fare for at dette restegarnsprosjektet resulterer i innkjøp av mer okergult og akvamarin, for denne kombinasjonen fikk jeg lyst til å gjenta.

Plaggene er florlette: Til jakken gikk det med 80 gram og til lua usle 20 gram. Supre restegarnsprosjekt når man strikker striper - dog med fare for å gå på nye innkjøp som følge av fine fargekombinasjoner...

Jakke
Mønster: Heilårsjakke fra Strikk til nøstebarn
Garn: Nøstebarns totråds
Pinner: 2,5 og 3 mm

Lue
Mønster: Hue med øreklapper fra All you knit is love av Susie Haumann
Garn: Nøstebarns totråds
Pinner: 2,5 mm

10 kommentarer:

  1. Enig, dette var fine fargekombinasjoner!

    SvarSlett
  2. Veldig fine fargekomboer! Så kjekt å kunne velge fritt fra lagerbeholdningen, fint å få noe i farger man liker godt selv.

    SvarSlett
  3. For noen kjempefine plagg, og jeg digger fargene. Liker godt luene lengre nede i bloggen, jeg sitter med ei ministrikk-kyse på pinnene her nå, sent men godt. Nydelig med perlestrikket variant av den lettstrikka lua, det har jeg ikke tenkt på en gang, den ble så mye mer pynta da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Den lettstrikka nøstebarnlua er godt utgangspunkt for eksperimentering med struktur. Perlestrikk ble bra, og jeg ser flere har laget varianter med vevstrikk som også er flotte.

      Slett
  4. Åh! Fargekomboen med den okergule og den blå er jo heilt fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant? Gledelig overraskelse fra garnlageret :)

      Slett
  5. Fargeķmboen på luen va helt herlig :-)

    SvarSlett
  6. Flott fargekombinasjon!! Helt nydelig :)

    SvarSlett
  7. Flott sett i fine farger! :-)

    SvarSlett
  8. For et herlig antrekk! Jeg liker fargene!

    SvarSlett

Så hyggelig at du kommenterer!