11. april 2014

Påskeegg til pynt (og min syndige venn Anton)

Et par uker før påske hadde jeg noen dager med kraftig forkjølelse og fikk et ufrivillig langt opphold på sofaen, uten overskudd til å gjøre så mye. Mens jeg lå der og blomstret, strikket jeg noen påskeegg etter denne oppskriften fra Drops. 

Jeg brukte to garntyper: Shetland soft fra Malsen og Mor og Pickles Merino Tweed. Tweeden var egentlig tiltenkt en barnegenser, men etter å ha strikket disse eggene er jeg i tvil. De grønne nøstene støver en del, og fargen etter vask og lett toving er, hva skal jeg si, ubestemmelig? Jeg har strikket med Pickles Merino Tweed tidligere, og utfordringen med støving har jeg ikke hatt med det grå og det gule tweedgarnet, som er de jeg har brukt i andre prosjekter. Skal derfor ikke rakke ned på garnet som sådan, men avskriver mine lysegrønne nøster som et mandagsprodukt.


Etter at eggene var ferdig strikket, klippet jeg opp Chiffonet engangskluter, en halv klut per egg, som jeg fylte eggene med før jeg festet tråder, heklet hempe (kjedemasker) og vasket eggene i maskin på 30 grader. Det ca 20 minutter å strikke ett egg, og det går uhyre små mengder garn med til hvert av dem. 

De gulhvite og blåhvite eggene blir med på påskeferie som vertinnegaver. De ubestemmelig grønne er jeg ikke helt komfortabel med å gi bort, så de får bli igjen hjemme.

Garn: Shetland soft fra Malsen og mor, i fargene Sunshine, hvit og Blå frost, samt Pickles Merino Tweed i fargen Reinlav
Pinner: 3mm

3 kommentarer:

  1. Herlig påskesnop! Får mer og mer lyst til å strikke påskepynt, men det får vente til neste år siden jeg har andre prosjekter som står i kø. Men det er kos å se andres!

    SvarSlett
  2. Fin blogg, herlige påskeegg! Og takk for kommentar hos meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du titter innom! Og fortsatt god påske :)

      Slett

Så hyggelig at du kommenterer!