26. januar 2016

Norsk vinter møter dansk sommerferie


Sommeren for to og et halvt år siden ble tilbragt i Danmark, og på en dagstur til Ålborg fikk jeg sneket meg til en halvtimes avstikker til en garnbutikk for å hamstre Isager-garn. Noe av garnet ble til en Ravello-genser og resten skulle bli til et sjal. Sjalet begynte jeg ifølge Ravelry på i august 2013, altså ganske rett etter at vi kom fra ferie. Så har jeg lagt det fra meg, og latt det ligge i ufo-kurven til nå. Det var ikke mye som gjensto, men jeg måtte hente frem garnvinda for å nøste opp det siste hespet med blått før jeg kunne fullføre.


Sjalet er strikket med enkel tråd på pinne 4,5 mm. Det er litt for tykke pinner for min smak. Selv om arbeidet i utgangspunktet vokser raskt på tykke pinner, går det allikevel ikke fortere å strikke fordi jeg ikke får noen god rytme med tykkere pinner enn 3,5 mm. Mønsteret er fra Strikk til nøstebarn, og er en helt enkel sjalkonstruksjon. Jeg strikket til jeg hadde 400 masker på pinnene før jeg felte av.

Sjalet ble akkurat slik jeg hadde sett for meg: Stort, lett og luftig. Etter trådfesting fikk det en omgang i vaskemaskinen før jeg blokket det på en gymmatte som jeg la ut på vaskeromsgulvet. Det har gått med 136 gram garn.


Ser frem til å pakke meg inn i dette utover vinteren og på kjølige kvelder ute til sommeren!

Mønster: #1926 Sjal, av Kathrine Gregersen, fra boka Strkk til nøstebarn
Garn: Isager Strik Alpaca 2 i fargene 47 gråblå og 3 sennep/gull
Pinner: 4,5 mm

8 kommentarer:

  1. Men så deilig når det er ferdig! Flott fargekombo. det gløder omtrent av det sennepsfargede. Det er sant det med å ikke få flyt, jeg fikk fnatt av nøstebarnteppet på tykke pinner, og foretrekker å heller strikke det med tynnere pinner og litt mer kompakt, bare for flytens del.

    SvarSlett
  2. Så fint sjalet ble! Det er nesten så jeg ser på bildet hvor lett, luftig og godt dette blir i bruk :)

    SvarSlett
  3. Nydelig!
    Noen strikketøy føles som evighetsprosjekt, men det gjør jo ingenting når det kommer et tidløst og flott resultat ut av det!

    SvarSlett
  4. Skikkelig flott sjal! Nydelige farger!

    SvarSlett
  5. Skikkelig flott sjal! Nydelige farger!

    SvarSlett
  6. Kjempefint og stort sjal! Jeg har også et som ligger og skuler på meg i strikkekurven. Det blir kanskje litt drøyt og kjedelig på slutten, med vel 400 m pr omgang..?

    SvarSlett
    Svar
    1. 400 masker går forbausende radig, faktisk. Ingenting å la seg skremme av!

      Slett

Så hyggelig at du kommenterer!