30. november 2014

Solgull og himmelblå


Dette er en remake av en kjole som min søster hadde som liten, og som moren vår strikket til barnebarna i originalfargene. Modellen heter Solgull og finnes i et hefte fra Sandnes Kamgarn Spinneri sammen med flere andre plagg som hadde fortjent å bli strikket opp igjen. Heldigvis har det skjedd litt av hvert på garnfronten siden slutten av 70-tallet. Garnet som anbefales for Solgull er et akrylgarn som (heldigvis?) ikke lenger eksisterer. Da kjolen skulle strikkes opp igjen, grep min mor til totrådsgarnet fra Bånsull i den originale fargepaletten. Helt perfekt lett og tynt til en babykjole. På bildet her er minstemor ca 3 mnd gammel.


Jeg var bestemt på å strikke en blå versjon av denne kjolen, og har valgt Rasmillas yndlingsgarn som jeg har gode erfaringer med. Det har en rik fargepalett, holder seg veldig godt i bruk, er mykt og faller fint. Prisen er det heller ingenting å si på. 


Oppskriften er ikke for nybegynnere. Det er ikke bare garnkvalitetene som har hatt en utvikling i positiv retning: Man var adskillig mer sparsom med instruksjonene i oppskriftene for noen tiår siden. Denne modellen kommer i to størrelser, 6 mnd og 1 år. Siden jeg hadde en romsligere strikkefasthet enn angitt, trengte jeg ikke gjøre så mange justeringer for å få en toårs-størrelse. Jeg la opp et par ekstra rapporter til skjørtet, og felte ned til oppgitt maskeantall før jeg strikket ermene til bolen. Ermene på modellen er ganske vide, og på et større barn synes jeg det ble fint med trekvart erm. Jeg la opp litt flere masker nederst, men fulgte ellers instruksjonene. (Om enn sparsommelige.) Konstruksjonen til kjolen er ellers ganske enkel, med border i perlestrikk, hullrader og vertikale stolper i perlestrikk. Knappestolpen skal egentlig være foran, men jeg synes det er finest å ha den bak. Der er den som en bonus dessuten utenfor rekkevidde for en ung frøken som gjerne må gå i nettoen i mange sammenhenger, men som jeg vil foretrekke ikke kler av seg i juleselskapet. 


Fornøyd med resultatet? Ja! Hvis noen er interessert i oppskriften, er den av så gammel dato at det er innafor å skanne den og sende på epost. Det gjør jeg gjerne, hvis noen ytrer ønske om det.


Mønster: Solgull, i hefte fra Sandnes Kamgarn spinneri (sent 70-tall)
Garn: Rasmillas yndlingsgarn, holdt dobbelt
Pinner: 3 mm




26 kommentarer:

  1. Den var nydelig! Eller, de var nydelige begge to. Wow! Og så fine på den skjønne jenta di. Kjempesnilt at du tilbyr oppskrift, jeg tenkte på det allerede før jeg hadde lest så langt. Jeg er slett ikke sikker på om jeg får strikket den med det første, men ... jo, gjerne! Adressen er huldrestrikk(at)gmail.com :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg får sendt oppskriften i løpet av morgendagen, tenker jeg.

      Slett
  2. Virkelig en kjole etter min smak, både farge og fasong, nydelig var den til frøkenen :)

    SvarSlett
  3. For en nydelig kjole, både i solgult og blått. Behagelig og kledelig fasong.

    SvarSlett
  4. Kjolen var forseggjort og så fin!! Nydelig på den lille fine jenta di ;)

    SvarSlett
  5. Denne oppskriften er jeg også så heldig å eie. Kjolen ble utrolig fin med det fargevalget! Fint at du skriver at oppskriften ikke er så godt forklart så kan jeg heller stålsette meg når denne skal strikkes. Har det med å misforstå oppskrifter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke et fint hefte? Det er vel ikke nødvendigvis slik at oppskriften kan misforstås, men en del ting er underkommunisert. Blant annet er det ikke oppgitt maskeantall flere steder hvor det ville vært naturlig. Men med tunga beint i munnen, skal det nok gå helt fint likevel!

      Slett
  6. Åh vad fin! Kanske nåt man skulle kunna återskapa i vuxenstorlek :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, ja kanskje det? Sikkert fint med en tunika strikket etter de samme konstruksjonsprinsippene.

      Slett
  7. Kjempefine kjoler på nydelige jenter! :)

    SvarSlett
  8. Så flott kjole! Jeg liker begge fargevalgene, men den blå er vel hakket mer anvendelig til større jenter, som gjerne vet å si ifra om hva de vil ha på seg, enn den gule.
    Ang oppskrifter, hadde det vært fint om vi hadde havna et sted mellom for lite forklaring og mønstrene nå for tida som, for meg, forklarer alt for mye. Kjøpte en oppskrift på en cardigan her om dagen, der nesten hele plagget er ensfarga glattstrikk: 11 siders oppskrift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Det kan helt klart bli for mange detaljer i oppskriftene også...

      Slett
  9. Nydelige kjoler! Moro å bruke gamle oppskrifter:)

    SvarSlett
  10. Så utrolig nydelig nydelig kjole :-) både farger og fasong og struktur i kjolen :-) send meg gjerne oppskriften :-) strikke prikke@gmail.com
    En heldig liten frøken du har :-)

    SvarSlett
  11. Så utrolig fine kjoler!! Og så fine blåfarger du valgte - helt perfekt! :) Vottene i forrige innlegg er også helt fantastiske - jeg elsker fargene du bruker :) :)

    SvarSlett
  12. Oi, den var flott! Spørs om ikke jenta må få seg (enda) en kjole. Flott med blått!

    SvarSlett
  13. Den var utrolig fin, akkurat passe pyntet. Vil veldig gjerne ha oppskriften, kajahovding@gmail.com.

    SvarSlett
  14. Å, helledussen, så søt den var, for en herlig modell! Den skulle vært i større størrelser også…. adventsklem fra meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Og ja, den er kjempelsøt. Ser fram til å ta den i bruk i jula :)

      Slett
  15. Flotte kjoler! Kunne veldig godt tenkt meg oppskriften: xkirma@gmail.com

    SvarSlett
  16. Oioioi, så nydelig kjole. Skjønn snuppe i delikate blåtoner og lekkert mønster/design. En annen form for "gjenbruk". Herlig! :D

    SvarSlett
  17. Nydelige kjoler :-) Likte spesielt den blå :-))

    GroAyla
    http://madebyayla.blogspot.no/

    SvarSlett
  18. Nydelige! Hadde satt veldig stor pris på oppskriften, på pettersen_line@hotmail.com :)

    SvarSlett
  19. Hei! Veldig fine begge kjolene! Jeg ønsker meg også oppskriften. Snuppa blir sikkert veldig søt i den :-) Tusen takk! Kathrin.Beyer at gmail.com

    SvarSlett

Så hyggelig at du kommenterer!