27. desember 2014

Ravello

På nrk.no kunne vi tidligere i høst lese at Arne og Carlos har satt seg fore å strikke tynne ullgensere i mangel av gensere i ønsket farge og materiale i butikkene. Her er mitt bidrag til egen garderobe: Isabell Kraemers Ravello. På Ravelry kan man se mer enn 800 versjoner av denne genseren. Jeg kunne godt ha tenkt meg denne i flere andre fargekombinasjoner: Hva med en i grønntoner og hvitt? Eller okergult, lys grått og svart? Eller, eller, eller….



Sommeren for halvannet år siden kjøpte jeg noen nøster Isager-garn under et besøk i Ålborg. Jeg hadde ikke noe spesielt prosjekt i tankene, men kjøpte nok til en genser. Mer enn nok. I massevis. Isager Highland er tynt, mykt, blankt, drøyt og avgir ikke fibre mens man strikker. Og fargene! En potensiell favoritt for tynne ullplagg med følelsen av litt ekstra luksus. Dette er garn som gjerne kan brukes rett mot huden.


Mønsteret til Ravello er skrevet på engelsk, men det er knapt noen utfordring når man har verdensveven til hjelp. Konstruksjonen er helt enkel ovenfra-og-ned raglan, og lar seg lett tilpasse underveis. Jeg vet hvilken genser jeg kommer til å bo i resten av vinteren!

Mønster: Ravello av Iasbell Kraemer, min er en liten str M
Garn: Isager Peruvian Highland, som nå er erstattet av Isager Highland, men som er tilnærmet likt.
Pinner: 3 mm og 3,5 mm

14 kommentarer:

  1. Veldig kledelig genser! Stilige farger. Takk for garntips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ser at garnet har byttet navn til Isager Highland. Skal rette opp lenken i teksten over...

      Slett
  2. Veldig fin, og Isagergarnet gjorde virkelig det lille ekstra-flotte farger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ser nå at garnet har byttet navn, så skal rette det opp i bloggposten. Men deilig er det like fullt!

      Slett
  3. Kjempe flott. Digger fargekombinasjonen.

    SvarSlett
  4. Kjempe flottversjon! Nydelig farge valg :)

    SvarSlett
  5. Stilig genser i spennende fargekombinasjon! Gøy at du ser for deg genseren i andre farger, det tyder på at det var et morsomt strikkeprosjekt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fint prosjekt. Men jeg sliter med arm nummer to. Den er en tålmodighetsprøve i ethvert prosjekt....

      Slett
  6. Kledelig genser! Tynne ullgensere er jo det som blir brukt desidert mest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt. Regner med du la merke til at modellen er utidsmessig antrukket med benklær. Og sko. Tsk tsk...

      Slett
  7. Så utrolig fin! Herlige farger og deilig med tynn ullgenser!

    SvarSlett
  8. Denne fant jeg først på instagram-kontoen din. Superkjekt med tynnere gensere! Og det høres ut som det er verdt å sjekke ut det Isager garnet! :)

    SvarSlett
  9. Kan du huske hvad den brune farve hed? Er det måske chokolate? Vh Dorte DK.

    SvarSlett

Så hyggelig at du kommenterer!